Wandelen in de olijfgaarden van Koxare

Koxare is echt zo’n dorpje dat je wandelend moet ontdekken. Zet je auto langs de hoofdweg, stap uit en wandel door de straatjes met witte huisjes en tuinen vol bloemen.

Loop door het dorp naar het kafenion, daar beginnen de olijfgaarden met prachtige oude tsounato olijfbomen van wel honderden jaren oud.

Naar het kafenion

Ik parkeer de auto naast het busstation en loop met Bella naar het kafenion. Daar begint onze wandeling. We nemen bij het kafenion de afslag naar links en een klein stukje daarna lopen we naar rechts, het onverharde pad op. Deze wandeling wordt aangegeven met 2 rode strepen.

De weg slingert door prachtige olijfgaarden. Bella klimt als een kat in een olijfboom en ik bewonder de grote dikke stammen in bijzondere vormen. Ik zie prachtige vogels zoals een hop, puttertjes, roodborstjes en een buizerd. Ik heb een hoofddoek om en een zoemend insect scheert langs mijn wang zo mijn hoofddoek in. Snel doe ik hem af, bang dat het bijt maar ik vind niets. Even later hoor ik in mijn nek bzzz bzzz …. oeps, het beest zit er nog.

Volg de rode pijl

We volgen de rode pijl die naar beneden leiden (de berg af), daar op de t-splitsing begint de verharde weg. Hier kunnen we naar links en rechts onze wandeling vervolgen. Laten we even een stuk naar links lopen zeg ik tegen Bella. Voor haar maakt het niet uit, het is een grote ontdekkingstocht. We komen bij een weide met mooie hazelnootbruine koeien. Bella steekt haar neus door het hek en de koeien kijken nieuwsgierig op. Dan lopen ze langzaam naar het hek, grote bruine ogen op Bella gericht. Eenmaal bij het hek staat Bella op veilige afstand, ze zijn wel heel groot en ze springt en blaft op haar manier. Ze wil graag met ze spelen maar ze vindt het toch ook wel een beetje eng.

Bella en de koeien
Allen nieuwsgierig
Weer terug

‘Kom Bella, we gaan terug naar de t-splitsing’. Het is erg warm vandaag en ik verlang naar een plons in de rivier. We komen uiteindelijk weer uit bij het kafenion en hebben een rondje gelopen van ongeveer een uur.

Via kleine straatjes in het dorp lopen we terug naar de auto. Honden aan kettingen, springen op en blaffen als wij voorbij lopen. Bella blijft nieuwsgierig staan kijken. Soms staat hun hok in de volle zon. Ik vraag me af of de eigenaars van deze honden wel eens wandelen met hun hond, ze lekker laten rennen en sprinkhanen vangen zoals Bella doet.

Een plons in de rivier

Eenmaal in de auto rijd ik via de Kourtaliotiko kloof naar de rivier en daar nemen we een verfrissende duik in het water, heerlijk! Geiten klimmen over rotsen en grote roofvogels zweven door de lucht. Het water is helder en koel. Bella zwemt van de ene naar de andere kant, sleept met takken en drijft soms een beetje af door de sterke stroming. Maar elke keer lukt het haar om op een rots of de oever te klimmen en weer terug te komen bij mij. Samen zitten we op een rots in de zon, eten koekjes en genieten van de omgeving.